
Nowoczesna technologia na straży płynności ruchu
Każdego roku na drogi na całym świecie wjeżdża ponad 90 milionów nowych pojazdów, co powoduje wzrost natężenia ruchu o około 12% rocznie. Niestety, większość sygnalizacji świetlnej – aż 99% – nadal działa w oparciu o sztywne harmonogramy, co prowadzi do niepotrzebnych korków i opóźnień. W odpowiedzi na ten problem opracowano innowacyjną platformę AI Mobility, która korzysta z zaawansowanych technologii sztucznej inteligencji, aby usprawnić ruch drogowy, zmniejszyć liczbę wypadków i ograniczyć emisję spalin.
System ten, wykorzystywany w USA, Kanadzie i innych krajach, jest wyposażony w inteligentne algorytmy, które przewidują zmieniające się warunki na drogach i automatycznie dostosowują sygnalizację świetlną, aby zapewnić płynny przepływ pojazdów. Technologia ta nie tylko ułatwia życie kierowcom, ale także przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach, minimalizując liczbę zatrzymań i zmniejszając ryzyko kolizji.
Zaawansowana architektura systemu
Platforma opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, które integrują zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie obsługiwane przez sztuczną inteligencję. System działa na bazie platformy obliczeniowej NVIDIA Jetson, technologii akcelerowanej obliczeniowo NVIDIA oraz pakietu NVIDIA Metropolis, który odpowiada za analizę obrazu AI.
Dzięki wykorzystaniu akcelerowanego przetwarzania, system AI Mobility osiągnął imponującą trzykrotną poprawę wydajności trenowania modeli sztucznej inteligencji oraz podwojenie efektywności energetycznej. Technologia oparta na GPU przyspieszyła procesy przetwarzania obrazu aż 40-krotnie w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań opartych na procesorach CPU. Ponadto, biblioteki CUDA, w tym NVIDIA TensorRT do wydajnego wnioskowania i NVIDIA cuDNN do przetwarzania głębokich sieci neuronowych, zwiększyły wydajność systemu nawet 30 razy.
Realne efekty wdrożenia technologii
W Tucson, w stanie Arizona, system AI Mobility został wdrożony na ponad 80 skrzyżowaniach, co pozwoliło zredukować czas opóźnień w godzinach szczytu nawet o 46%, a także skrócić długość kolejki oczekujących pojazdów o pół mili. Początkowe testy w zachodniej części miasta wykazały, że średni czas opóźnienia dla kierowców został zredukowany o 23%.
Od momentu instalacji, szacuje się, że rozwiązanie NoTraffic pomogło oszczędzić kierowcom w Tucson ponad 1,25 miliona godzin, które normalnie spędziliby w korkach, przynosząc korzyść ekonomiczną rzędu 24,3 miliona dolarów. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach również uległo poprawie – odnotowano niemal 80-procentowy spadek liczby przypadków przejeżdżania na czerwonym świetle.
Oprócz oszczędności czasu i poprawy bezpieczeństwa, system ten przyczynia się również do ochrony środowiska. Dzięki optymalizacji ruchu w Tucson udało się zaoszczędzić paliwo o wartości ponad 1,6 miliona dolarów, co przekłada się na redukcję emisji spalin porównywalną z posadzeniem 650 000 drzew.
Inteligentne skrzyżowania na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej
Technologia NoTraffic znalazła również zastosowanie na kampusie Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej (UBC) w Vancouver, gdzie współpracuje z rozwiązaniami sieci 5G od Rogers Communications. Połączenie sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii komunikacyjnych pozwala zmniejszyć czas oczekiwania pieszych, ograniczyć emisję gazów cieplarnianych oraz przyspieszyć reakcję systemu na zmieniające się warunki ruchu.
Dzięki wdrożeniu AI Mobility na siedmiu kluczowych skrzyżowaniach na kampusie, znacząco udało się zmniejszyć czas oczekiwania pieszych – nawet o 40% – oraz ograniczyć zbędne przestoje pojazdów. Co więcej, inteligentne systemy ruchu uniwersyteckiego pozwalają na redukcję emisji dwutlenku węgla o 74 tony rocznie.
Technologia NoTraffic jest już używana także w innych miastach Ameryki Północnej, m.in. w Phoenix w Arizonie, Baltimore w stanie Maryland oraz w ponad 200 agencjach transportowych w 35 stanach USA i Kanady.
Nowa era mobilności miejskiej
Platforma AI Mobility to innowacyjne rozwiązanie, które zapewnia przewidywanie ruchu drogowego na poziomie lokalnym i miejskim. Dzięki inteligentnym algorytmom, system analizuje dane z czujników rozmieszczonych na skrzyżowaniach i przewiduje możliwe sytuacje na drodze z wyprzedzeniem do dwóch minut. Następnie dynamicznie dostosowuje sygnalizację świetlną, aby zoptymalizować przepływ ruchu i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników dróg.
W praktyce skutkuje to szybszym dostosowywaniem świateł do aktualnej sytuacji na drogach, co z kolei przyczynia się do redukcji zatorów i ograniczenia emisji spalin. Według szacunków NoTraffic, każda optymalizowana metropolia może pomóc kierowcom oszczędzić do ośmiu godzin czasu w skali roku. Mając na uwadze, że w Stanach Zjednoczonych funkcjonuje ponad 300 000 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, wdrożenie tej technologii mogłoby przynieść korzyści gospodarcze na poziomie 14 miliardów dolarów rocznie.
Dzięki zastosowaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii przetwarzania danych, przyszłość zarządzania ruchem drogowym nabiera nowego, bardziej efektywnego i ekologicznego wymiaru.